HELP ONS HELPEN

Steun ons door het ons mede met uw donatie mogelijk te maken om wekelijks voedselpakketten te kunnen blijven verstrekken.

 

U kunt bovenstaand symbool aanklikken maar ook uw donatie overmaken naar onze bankrekening:

NL10 RABO 0383738083

 

t.n.v. Voedselbank Gooi & Omstreken.

 

Wij zijn een ANBI instelling, dus uw gift is aftrekbaar voor de belasting.

     

Jaarlijks organiseert de voedselbank een evaluatiebijeenkomst voor verwijzers naar de voedselbank. Als Bewindvoeder vind ik het belangrijk om te weten hoe het achter de schermen werkt. Daarom greep ik de uitnodiging om mee te helpen bij een van de uitgiftepunten met beide handen aan.
Het wordt de vestiging aan de Oosterengweg in Hilversum.

Als ik mij op een warme donderdagochtend in juli meld rond 9.15 is het al een drukte van belang.
Met een ploeg van circa 10 vrijwilligers worden de kratten en tassen gevuld met etenswaren.  Er wordt gewerkt met verschillende kleuren kratten, dit om onderscheid te maken tussen een- of tweepersoonshuishouden en een of meerdere kinderen.
De lof en broccoli zijn voor vandaag de verse groenten. Ik sluit snel aan bij het groentetreintje om de zakken te vullen. 
Ruim voor de komst van koelwagen met verse producten is er tijd voor koffie met een zeer divers clubje van enthousiaste vrijwilligers. Henske neemt nog even de “spelregels” door van de ochtend en doet een aantal mededelingen. Het blijkt dat iedereen zijn vaste rol heeft bij de uitgifte en deze geruisloos serieus oppakt. Dan komt rond 10.30 de koelwagen uit Huizen. Dat is even doorpakken met zijn allen.

Onder de indruk

Het vlees en zuivel wordt in gekoelde kratten aangevoerd. De kwaliteitsnormen worden strak gehanteerd. Het werd mij charmant maar dringend duidelijk gemaakt dat de deksels pas op het allerlaatste moment van de gekoelde kratten af mogen.
Ik ben onder de indruk van de kwaliteit en het aanbod van vlees en zuivel. Wat fantastisch dat bedrijven hier aan meewerken. Terloops hoor ik dat er nog nieuwe koelbakken nodig zijn en dat inmiddels de eerste contacten gelegd zijn met een grote lokale horecaleverancier.

Meeneemtafel

Om 11.45 komen de eerste klanten. Via de aanmeldtafel maakt iedereen zijn rondje. De nieuwe klanten wordt uitgelegd hoe het werkt en geholpen met het maken van hun eerste rondje. De vaste klanten maken een praatje met de vrijwilligers. Ik doe de “meeneemtafel” aan het eind van de ronde. Van shampoo tot Grodino, maar niet genoeg voor iedereen, dus men mag een aantal items kiezen. De een kiest wat gretiger dan de andere. 

110 klanten, geholpen door enthousiaste vrijwilligers

Rond de klok van 13.00 heb ik rond de zestig klanten voorbij zien komen. Opvallend vond ik het aantal jonge mensen maar wellicht was dat een momentopname. Voordat ik het in de gaten heb worden de voorbereidingen alweer getroffen voor de middagsessie door een nieuwe ploeg van vrijwilligers. Dan komen er weer 50 klanten.
Bijzonder om te zien hoe de voedselbank drijft op een team van enthousiaste vrijwilligers en donaties van bedrijven en hoe de complexe logistieke operatie elke week weer opnieuw bij alle uitgifte punten wordt gerund. En wat natuurlijk het mooiste is dat je de klanten blij en dankbaar ziet vertrekken met hun nieuwe weekboodschappen.

Een bewindvoerder.

Klik hier op een externe link:

VBNL_logo 

 speelgoedbank-hilversum-logo

NIBUD

Versa Welzijn

Op Eigen Kracht

Kennisring

Startpagina Schulden

Regelhulp_logo

Huizen voor Elkaar