Zoekt u hulp?

Voedselhulp nodig?
Check of u in aanmerking komt voor hulp van onze voedselbank
Of bel ons: 035-5339775

Steun ons

Steun ons door voedseloverschot te doneren of ons financieel te steunen, met een actie in uw bedrijf, kerk, school of winkel

Wat we doen

Alles over de voedselbank, actuele feiten & cijfers, maar ook ons doel. organisatie en geschiedenis lees je hier

Voedselbank Gooi en Omstreken

In Nederland leeft meer dan een miljoen mensen onder de armoedegrens

Voedselbanken ondersteunen klanten met voedselpakketten èn door hen te helpen hulp te zoeken,
zodat zij weer op eigen benen kunnen staan.
Zo bestrijden we samen armoede, verdwijnen voedseloverschotten en wordt het milieu minder belast.
Voedselbanken zijn zo de schakel tussen overschot en (verborgen) armoede.

Voedselbank Gooi & Omstreken is gevestigd te Huizen en heeft uitgiftepunten in
Baarn, Hilversum, Huizen, Laren, Soest en Weesp.

__ _ __

Helaas is onze Facebookpagina momenteel niet bereikbaar. Excuus daarvoor.

 

 Veel gestelde vragen

Wij werken volgens de regels van De Nederlandse Voedsel en Waren Autoriteit (nvwa). Deze controleert regelmatig alle voedselbanken en de uitgiftepunten op het naleven van de regels voor voedselveiligheid. De voedselbanken krijgen een certificaat als zij aan de landelijke criteria voor voedselveiligheid voldoen. Het vergt aanhoudende inspanning en aandacht om dit certificaat te behouden of het niveau nog verder te verbeteren.


Klik op het plaatje voor de demo

In principe wel, want ook de onderlinge sociale contacten, tijdens een kopje koffie in de koffiehoek, zijn van belang. Uiteraard kan bij ziekte, verhindering door werk of andere bijzondere omstandigheden een andere oplossing gevonden worden.

In ieder geval uit de hoogstnoodzakelijke levensbehoeften: een pakket basisvoedsel voor circa 3 dagen, zoals brood, pasta / rijst of aardappels, groente, zo mogelijk aangevuld met beleg en vers fruit. Daarnaast uit extra’s, die in de betreffende week voorradig zijn. De inhoud van een voedselpakket is uiteraard afhankelijk van het aanbod van lokale en regionale leveranciers.

Mensen die na aftrek van vaste lasten minder dan het landelijke normbedrag vrij te besteden hebben [zie ook onder ‘Aanvragen’].
In Gooi & Omstreken maakt circa 5 promille van de inwoners gebruik van de voedselbank G&O.

De voedselbank wil laagdrempelig en flexibel zijn, door snel op een vraag in te spelen. Daarom krijgt iedereen die aanklopt voor hulp een voedselpakket voor een periode van een maand. Daarna dient een aanvraag ingediend te worden voor hulp voor een langere periode. Deze aanvraag wordt meestal verzorgd door een maatschappelijke hulporganisatie/hulpverlener. De voedselbank ontvangt de aanvraag en toetst deze aan de normen.
Indien men nog geen hulpverlener heeft kan zelf direct contact met de voedselbank worden opgenomen. De voedselbank helpt zo nodig bij het vinden van professionele hulp.

De Voedselbank is er voor iedereen die niet voldoende overhoudt om boodschappen te doen als alle vaste lasten betaald zijn.

Ook mensen met een bezittingen zoals een huis of auto komen in aanmerking voor een voedselpakket. De voedselbank kijkt alleen naar de inkomsten en uitgaven. De voedselbanken verlenen tijdelijke ondersteuning, zodat men daarna weer zelfstandig verder kan. Het is niet de bedoeling dat eerst alle bezittingen verkocht worden.

Omdat er nog steeds veel onbegrip is over hoe een mens in de armoede terecht kan komen, in een goed georganiseerd, rijk land, met zijn goede voorzieningen, heeft de voedselbank de ‘column van een cliënt’ opgenomen.

De voedselbank houdt alleen namen en adressen bij van mensen die een voedselpakket krijgen. Voor de zorgvuldige behandeling van naam- en adresgegevens heeft de voedselbank een privacyreglement opgesteld. Er geldt ook een geheimhoudingsplicht voor de vrijwilligers. De gegevens worden in een separate database bijgehouden.

De voedselbank brengt jaarlijks een rapport uit met een overzicht van het aantal mensen dat een voedselpakket krijgt of heeft gekregen, over de samenstelling van de huishoudens en de (bijstands-)regelingen waar men zoal gebruik van maakt. Individuele gegevens worden nooit verstrekt. De gegevens worden anoniem verwerkt.

Het laatste nieuws:

Winkelacties

Naast de gebruikelijke Winkelacties verzorgt het winkelactie team onder leiding van Astrid Sainsbury en Henske Jakobs ook de inzamelingen van het emballagegeld bij de diverse

Lees verder »

Afscheid van een cliënt

Een cliënt bracht heerlijke hapjes voor de lunch van vrijwilligers. Vanwege haar afscheid en de goede hulp. Ze wil het zelf gaan proberen zonder Voedselbank.

Lees verder »

Babyspulletjes

Schattig baby-nieuws! Bij UP1 heeft een vrijwilliger deze prachtige gebreide truitjes gekregen voor onze klanten, 43 in totaal! En een andere vrijwilliger maakte twee superleuke

Lees verder »